SEO – Myter og facts 2017

Der hersker mange myter om hvilke metoder der er mest effektive til at få en webshop eller et website placeret øverst på Google og desværre kan mange af myterne spilde din tid og være direkte skadelige for dine placeringer.

Derfor har vi lavet en gennemgang af de mest fastgroede myter om SEO og giver dig facts på området i oversigten her:

Google er så avanceret nu, at SEO slet ikke er nødvendig i 2017

Facts:
Du kan lave et website med 300 af de bedste artikler i hele Danmark inden for dit nicheområde og med det nyeste og mest brugervenlige / lækreste design.
Men er det ikke SEO optimeret og linkes der ikke ind til det = Det vil aldring blive placeret højt i søgemaskinerne og kun middelmådigt på helt forkerte søgeord.
Det kræver en langsigtet digital strategi at opnå resultaterne

Hvis hjemmesiden er god kommer links af sig selv

Facts:
Igen er det ikke korrekt. Ligegyldigt hvor god en hjemmeside er, skal den opdages for at der begynder at komme links ind til den automatisk.
Det betyder du bliver nød til at gøre forarbejdet selv og det omfatter opbygning af links og synlighed i forummer samt på sociale medier – ellers sker der intet.

Hvis webbureauet siger siden er Google optimeret, skal der ikke gøres mere

Facts:
99% af alle webbureauer hat ikke indgående kendskab til SEO på ekspertniveau og derfor vil dit færdige website / shop ikke være 100% SEO optimeret.

Vi har hjulpet virksomheder med optimering trods deres nye website har kostet flere hundredetusinde at udvikle og SEO var indberegnet.

Google AdWords giver også bedre organiske placeringer

Facts:
Som udgangspunkt er der klippefaste skodder mellem annoncetrafik og de gratis viste placeringer i Google.
Det er besluttet for at umuliggøre betaling for højere placeringer ud over annoncerne.

Der vil dog i visse tilfælde være en afledt effekt, men den er meget lille og du bør ikke anvende Google AdWords for at opnå fordele i de organiske gratis søgeresultater.

Effekten er primært branding.

Et link er et link

Facts:
Værdien af et link til din hjemmeside er forskellig og beregnes ud fra mange forskellige faktorer.
Et link er aldrig ”bare” et link.

Google vægter hvert link ind til din hjemmeside og de er samlet set med til at afgøre hvor din hjemmeside placeres.

Links er i 2017 stadigvæk den faktor, der har størst sammenhæng mellem ranking og antal / kvalitet.

Et godt link, er et link der kommer fra en stor hjemmeside, der er inden for samme emneområde og selv har mange links.

Det handler kun om at få mange links

Facts:
Links har meget stor indflydelse på hvor godt et website ranker i Google, men som med indholdet på hjemmesiden er links i sig selv ikke nok.

Laver du en hjemmeside med 3 små undersider og linker 1.000 links ind til det, vil det stadigvæk få meget svært ved at ligge højt i Google.

Også selv om de mange links er super gode og relevante.

Der skal både meget indhold -og godt skrevet indhold samt links til at opnå de høje rankings.

Et link fra en side med høj DA er bedst

Facts:
Forskellige værktøjer kan anvendes til at estimerer hvor kraftfuld en hjemmeside er – kun baseret på antallet af indgående links.

Det får mange til at tro en høj score = et super godt link.

Sådan hænger det desværre ikke sammen.

Det er forholdsvist simpelt at opnå en høj score i diverse værktøjer ved at redirecte købte udløbne domæner og linke internationale billige links ind til et domæne.

Det vil få domænet til at se meget attraktivt ud i værktøjerne, men du vil nemt kunne spotte manipulationen ved at se nærmere på domænets linkprofil.

I 99% af alle tilfælde vil et viderestillet gammelt udløbet domæne ikke overfører værdi, men det ved de mange værktøjer ikke og viser derfor en falsk værdi.

Hvis jeg linker med et bestemt ord, stiger min hjemmeside på det ord

Facts:
Ja, det er faktisk helt rigtigt, der er bare en enkelt ting du bør huske.

Google har i deres algoritme tilføjet en beregning, der ser på om du snyder med netop den metode.

Det betyder, at du meget hurtigt vil få straffet dit domæne, hvis du kun linker ind til det med samme ord eller sætning -og endda kombinationer.

Ser Google, at der er en overvægt at optimerede linktitler, der peger på dit domæne, straffer det domænet ved at nedranke det på netop det flittigt brugte søgeord.

Det kan derfor ikke anbefales at linke ind til et domæne på den måde. Linktitlerne bør varieres og se naturlige ud.

Store brands forfordeles i Google

Facts:
Det er ikke korrekt. Store brands ranker ofte godt fordi de har mange indgående links, store gennemarbejdede websites og gamle domæner med mange år på bagen.

Et bedre website kan sagtens outranke et stort brand, prøv f.eks. at se på mobilselskaberne. Det er bestemt ikke dem der ligger højest, når der søges på mobilabonnement i Google.

Der skal konstant ligges nyt indhold op for at ranke godt

Facts:
Nej, det er ganske enkelt ikke korrekt.

Har du godt indhold på din hjemmeside, der ikke er nyhedsbaseret, vil det ikke være nødvendigt konstant at ”blogge” eller ligge artikler online.

Et website kan sagtens holde sine placeringer i månedsvis uden nyt indhold.

Det vigtigste er, at nyt indhold er af høj kvalitet, ikke hvor tit det kommer på.

Læs også om Google optimering i 2018 her