Pagerank anno 2012

Få bedre pagerank på de rigtige undersider.

Pagerank sculpting var det helt store fra et par år siden.

Det var teknisk muligt at styrer sit Pagerank flow internt på websitet ved at benytte tagget rel=”nofollow” på links.

Google svarede retur ved at justerer deres algoritme, således at nofollow tagget ikke længere tilbageholdt Pagerank ved at linke med nofollow tagget inkluderet.

Den Pagerank der før blev tilbageholdt og kunne flowes / manipuleres rundt internt på sitet, gik nu tabt = forsvandt.

Pagerank manipulation anno 2012

Se nofollow tagget tilbageholder ikke længere Pagerank, så det er nu med at tænke lidt mere kreativt, hvis et specifikt område af et website skal fremhæves og andre det modsatte.

Områder der har mindre trafik og ikke bidrager til konvertering, er ikke så interessante at få højt i søgemaskinerne, det kunne f.eks være en underside med salgsbetingelser.

Linker du bredt og dybt fra din forside, hvor der ofte er mest indgående Pagerank, vil alle undersiderne modtage lige meget Pagerank fra forsiden.

Men er det nu fornuftigt?

Hvilke sider vil du helst have højt placeret i søgemaskinerne ?

Naturligvis dem der enten direkte giver konvertering eller bidrager mest til konvertering.

Et praktisk eksempel

Du sælger cykler på nettet og tjener mest på racercykler til 20.000. Som en service sælger du naturligvis også tilbehør til racercyklerne, men du tjener ikke ret meget på dem og der er meget lidt salg.

Her kan du med fordel fjerne alle links til cykel reservedelene fra forsiden og kun have et link til en underside, hvor du samler alle reservedele.

Nu får dine mest sælgende undersider mere Pagerank flowet fa din forside og alle reservedelene meget mindre. Det giver dine mest konverterende undersider stærkere Pagerank og dermed indirekte bedre ranking muligheder.

Overdriv ikke – det går ud over usability

Man kunne så fristes til kun at lave et link på forsiden til det mest sælgende produkt og et enkelt andet link, som man kalder “alle de andre produkter”.

Det vil være fantastisk mht pagerank flowet til den fremhævede underside, men uhensigtsmæssigt for brugervenligheden.

Det bliver meget klodset at navigerer på siden og det vil irriterer brugeren. Måske kan de slet ikke finde det de leder efter.

Det handler med andre ord om at finde en balancegang og fremhæve det du sælger mest  eller gerne vil sælge mere.

Få overblikket i Google Webmaster tools

Din interne linkstruktur kan du få et overblik over i Google webmaster tools. Her kan du se hvor meget du linker internt til hver underside.

Du finder oversigten under TRAFIK og INTERNE LINKS

Fjern de “døde links”

Tager du en tur forbi Google analytics og kigger lidt på ”In-page analytics”

Får du overblik over hvad brugerne kliker på – du kan se det på hver enkelte underside.

Se hvis du har mange interne links på dine undersider, der aldrig nogensinde, er så meget som 1 bruger der har klikket på – hvorfor så have linket der ?

Linket sender jo Page rank videre -og er det til en underside der ikke giver konverteringer, eller endda har meget høj bouncrate, ja så giver det mening at overveje om siden ikke som helhed ville have mere gavn af, at linket ikke var på netop den underside.

Der er dog et lille MEN.

En underside kan meget vel ranke forholdsvist godt netop fordi der er links ud fra den til beslægtede emner – såvel internt på dit site, som til eksterne sites.

Derfor skal du gå varsomt frem.

Fjern kun links til undersider, der ikke bidrager til sidens emne -eller er nært beslægtede og som ingen klikker på.

TIP:

Har du tjekket hvor få der rent faktisk besøger dit sitemap (hvis du overhovedet har et)

Det er ganske få procent og her er en fin mulighed for at manipulerer pagerank kraftigt.

Hvis du har et link i din footer til dit sitemap, linker du meget bredt og dybt til alle dine sider.

Du kan vælge at lave dit sitemap inkluderer færre undersider f.eks kun hovedkategorierne på dit site -eller ganske enkelt ikke linke til det fra alle undersider.

Før du sletter dit sitemap fra alle dine undersider, er det en god ide, at tjekke i Google analytics, hvilke sider , der sender trafik til dit sitemap – det er bestemt en god ide at lade linket blive på netop de undersider – det er jo her brugeren af dit site har gavn af det.