Canonical eller redirect?

Canonical eller 301 redirect ?

Tagget rel=”canonical” er et forholdsvist nyt tag, der giver nye muligheder for at redirecte søgemaskinerne til en ny side frem for en gammel samt at sammenlægge linkjuice fra flere varianter af samme side.

Det bruges i praksis ved at inkluderer taget i <HEAD> sektionen af html koden på et site.

Grunden til at tagget er kommet, er for at hjælpe med at flytte content på en lettere måde – og indirekte hjælpe søgemaskinerne på rette vej.

Praktisk eksempel:

Du sletter en underside på dit website og flytter alt content over til en ny side f.eks med et bedre navn.

Nu vil søgemaskinerne stadigvæk have den gamle side listet i de organiske søgeresultater og når en bruger klikker på resultatet kommer de til en slettet side = ikke hensigten.

Lader du den gamle side ligge online og tilføjer canonical tagget, kan du på den måde fortælle søgemaskinerne, at indholdet er flyttet og hvor de skal sende de besøgende hen.

Koden vil se således ud:

<link rel=”canonical” href=”http://www.ditwebsitenavn.dk/nyturl.html/>

Er canonical bedre end 301 ?

301 redirects er normalt blevet benyttet til den manøvre, men i visse tilfælde er det ikke muligt at få adgang til .htaccess filen og derfra fortælle søgemaskinerne og browseren, hvor man ønsker brugeren hen ved skift af side url.

Har du f.eks en gratis konto hos wordpress, kan du ikke få ftp adgang og mulighed for at ændre i .htaccess filen.

Her kan canonical bruges.

Det anbefales at benytte 301 redirects såfremt det teknisk er muligt og kun canonical som sidste udvej.

Brug Canonical til det rigtige

Canonical kan benyttes til at samle links fra mange næsten ens sites og til at undgå dobbelt indhold.

Har du f.eks. en side om en køkkenlåge, hvor du har 10 undersider, med samme låge bare i 9 forskellige farver, ja så vil det være en fordel at fortælle søgemaskinerne, at de 9 sider faktisk handler om nøjagtigt samme køkkenlåge og på den måde sørge for, at du ikke bliver straffet for dobbelt indhold.

Her vil det være fornuftigt at inkluderer canocical tagget på de 9 undersider med farvevarianter og pege dem på køkkenlågens hovedside.

Søgemaskinerne vil i eksemplet med køkkenlågen sammenlægge værdi fra indgående links på alle de 9 undersider og lade hovedsiden om lågen få værdien. Dvs du opnår bedre mulighed for at ranke højere i søgemaskinerne med køkkenlågens hovedside end før og du risikerer ikke alle siderne bliver slettet pga dobbelt (samme) indhold.

Du kan se en video, der forklarer det hele her:

Tip:

Du kan også bruge link tagget til at styre linkflow fra din index til dit www / non-www ved at inkluderer et canonical i <head> af din index fil.

Det kan være en fordel, hvis du internet på din side linker både til din index (f.eks med en “Forside” knap”) og til dit www.

Linker du internt til din index -og har du via 301 redirect opsat dit site til at vise www.domain.dk som foretrukket visning, ja så vil dit pagerank flow retur til forsiden, teoretisk blive splittet ud på både www og index. Ve at lige et canonical link tag i index, samler du hele din Pagerank på www.

<link rel=”canonical” href=”http://www.ditdomain.dk” />