40 Google ranking signaler – En hurtig gennemgang

1. Hvad betyder alderen på dit domæne?
I denne video fortæller Matt Cutts, at:
”Forskellen mellem et domæne som er seks måneder gammel vs. et domæne som er et år gammel, faktisk ikke er så stor”
Med andre ord, Google ser på domænets alder, men vigtigheden er ikke så stor igen som mange tror.

2. Søgeord som en del af domænenavnet
Søgeord i domænenavnet giver ikke det løft, som det gjorde før i tiden, men at have dit søgeord som en del af domæne navnet, sender et signal om relevans. Søgeordet vises trods alt med fed ved søgninger.

3. Søgeord som 1. ord i domænenavnet
Et domæne som har sit primære søgeord først i domænenavnet, har en fordel kontra sider som enten ikke har søgeordet i sit domænenavn eller har det i midten eller slutningen af domænenavnet.

4. Registreringslængden af et domæne
Vigtige domæner er ofte betalt flere år ud i tiden, hvorimod doorway domæner, som oftest kun er betalt og brugt i et 1 år. Dermed kan den dato et domæne udløber i fremtiden, bruges til at vurdere legitimiteten af et domæne. Google har dog aldrig verificeret, at de gør det.

5. Søgeord i subdomæner

Moz’s 2011 panel er enige om, at et søgeord som vises i et subdomæne har en positiv effekt på placeringen af siden. (Bemærk i 2011)

6. Domæne historik
Et websted med skiftende ejere (via who-is) eller flere fald, kan få Google til at nulstille webstedets historik, samt eksisterende links ind til siden kan miste sin virkning.

7. Exact Match Domain – EMD
EMD’s kan stadig give dig en fordel. Hvis det altså har en høj kvalitet. Men hvis webstedet er af dårlig kvalitet, kan det være bedre at anvende et semi EMD.

8. Offentlig vs. Privat/skjult Whois
Private Whois oplysninger, kan være et tegn på ”at der er noget at skjule”. Matt Cutts er citeret for følgende angivelse på Pubcon 2006: (Bemærk dato)
”… Når jeg kontrollerede Whois på dem, havde de alle sat den til Privat/Informationen er ikke offentlig tilgængelig. Det er relativt usædvanligt… At have sat Whois til Privat, er ikke automatisk dårligt, men når man se flere af disse faktorer sammen, taler man ofte om en meget anderledes type webmaster, end en fyr som bare har et enkelt site eller lignende.

9. En straffet Whois ejer????
Hvis Google identificerer en bestemt person som en spammer giver det mening, at de vil undersøge andre websteder der ejes af den pågældende person.

10. Domænets landekode
At have et domæne med en lokal landekode, f.eks. .dk, .se, .no, hjælper websteder med at rangere højere i det pågældende land, men er ikke en fordel rent internationalt og globalt.
Et .DK forfordeles dog ikke kontra et .info / .nu / .com der i GSC er sat til DK som tilhørsland.

11. Søgeord i din title
Titlen på et websted, er din sides næst vigtigste indhold. Vigtigst er indholdet på din side, og derefter kommer dine søgeord i titlen, som sender et stærkt on-page SEO signal.

12. Titlen starter med dit søgeord
Titler som starter med et søgeord, har tendens til at klare sig bedre end titler hvor søgeordet er i slutningen. (jf Moz data)

13. Søgeord i beskrivelsen
Søgeord i beskrivelsen gavner ikke ranking, men da det fremhæves med fed, kan det være med til at give bedre CTR.

14. Søgeord i H1-tags
H1-tags sender et signal til Google om relevans. Se følgende undersøgelse om brugen af H1-tags: kan H1-tags bruges til SEO

15. Søgeord som anvendes i sætninger
At have ét søgeord som bruges mere end andre, virker som et relevant signal. Der er dog ikke sammenhæng med meget brug kontra naturlig fremkomst i tekstens indhold.
Overdrevet brug kan have negativt udfald.

16. Længden af dit content/indhold
Indhold med flere ord, kan dække et bredere område og er klart at foretrække frem for korte, overfladiske tekster. Sammenhæng mellem længden på content og ranking knækker først ved 2600 ord pr. side.

17. Søgeords tæthed
Tætheden af søgeordene i teksten er ikke så vigtig som den engang var, men er dog stadig noget Google bruger til at beslutte emnet for et websted. Husk dog, at ordene skal falde naturligt ind i teksten, og at overforbrug af søgeordet kan have en negativ effekt i stedet.

18. Latent Semantisk Indeksering af nøgleord i teksten
LSI søgeord hjælper søgemaskinerne med at forstå meningen af ord med flere betydninger. Feks. Apple computerselskabet vs. frugten Apple. Tilstedeværelsen/fræværet af LSI sender også et kvalitets signal.

19. LSI nøgleord i titel og beskrivelse
Ligesom med tekstindholdet, kan LSI søgeord i din titel sandsynligvis hjælpe Google med at skelne mellem synonymer. Det kan også fungerer som et relevant signal.
Læs mere om markedsføring i 2018 her

20. Indlæsningstid af din side med HTML
Både Google og Bing bruger din sides load-tid som faktor i forhold til rangering. Søgemaskine robotter, kan vurdere dit websteds hastighed temmelig præcist baseret på en sides kode og filstørrelse.
Læs mere om hastighed her

21. Duplicate Content/identisk indhold
Identisk indhold på sider (også med ganske få ændringer), kan have et negativ indflydelse på dit websteds synlighed på søgemaskinerne. Ofte sker der det, at Google ganske enkelt udelukke sider med identisk indhold. Det er således kun den førte side som blev fundet med indholdet, som får lov til at tælle med.

22. Rel=Canonical
Et canonical-tag er en måde at fortælle Google, at dit indhold ikke er duplicate contentent som skal straffes, men derimod kan du fortælle hvor den oprindelige tekst er placeret.
Eller at et produkt er en variation af et andet produkt.

23. Webstedets indlæsningstid med Chrome
Google kan også bruge Chrome Brugerdata til at vurdere en sides indlæsnings hastighed, da det tager hensyn til server hastighed, CDN brug og andre ikke HTML-relaterede hastigheds signaler

24. Billedeoptimering
Billederne på din side sender relevante signaler til Google gennem deres filnavn, alt-tekst, titel, beskrivelse og billedetekst.

25. Aktuelle indholdsopdateringer
Google’s Caffeine opdatering favoriserer nylig opdateret indhold, især indenfor tidsfølsomme søgninger f.eks. nyheder. For at understrege betydningen af denne faktor, viser Google datoen for sidste opdatering af visse sider.

26. Frekvensen af opdateringerne
Ændringer og redigeringer af dit websted er også en friskheds faktor. At tilføje eller fjerne en hel sektion er en markant opdatering som tæller mere end hvis du ændrer enkelte ord.

27. Update historik
Hvor ofte er siden blevet opdateret gennem tiden? dagligt, ugentligt eller hvert 5. år. Hyppigheden af opdateringer, spiller også en rolle.

28. Søgeords vigtighed
At have et søgeord til at fremstå blandt de første 100 ord på siden, sender et meget relevant signal.

29. Søgeord med H2 el. H3-tags
At have dit søgeord til at stå i en underoverskrift med H2 eller H3 tags, har en signalværdi, omend den er meget lille.

30. Søgeords rækkefølge
Et eksakt match af en søgeordssætning vil automatisk få en bedre rangering end en hvis søgeordene fremkommer i en anderledes rækkefølge. F.eks. hvis der søges på Hundevask teknikker vil en side optimeret til sætningen: Hundevask teknikker, rangere højere end en side optimeret til teknikker til vask af en hund.

31. Udgående link kvalitet
Der ses sammenhæng mellem sider der linker ud til autoritære websites og deres ranking.
Et site der samler ”branchen” og er informativt, vil lettere opnå ranking.

32. Udgående links definerer tema
Iflg. Moz kan Google bruge dine udgående link til at definere hvad din side handler om. F.eks. hvis din side handler om biler, og du linker til film relaterede sider, så resonerer Google at din side handler om filmen Cars og ikke biler generelt.

33. Grammatik og stavning
Korrekt grammatik og stavning er et kvalitets signal, selvom om Cutts i 2011 gav blandede budskaber omkring hvorvidt det var vigtigt.
Rankbrain ser på afledte effekter af dårlig stavning f.eks. tid på siden og bouncerate.

34. Syndikeret indhold
Er indholdet på siden originalt? -eller er det skrabet eller kopieret fra en anden side som allerede er indekseret, så vil siden ikke ranke på samme måde som originalen.

35. Nyttigt supplerende indhold
Ifølge et officielt Google Rater Guideline Dokument, er nyttigt supplerende indhold en indikator om en sides kvalitet. Som eksempel kan nævnes valuta omformere, låneberegnere og interaktive opskrifter.

36. Antal udgående links
For mange udgående links med dofollow kan have en negativ effekt på styrken af links. Hvert link flower pagerank. Nofollow links flower dog også pagerank, bare ikke til kilden.

37. Multimedier
Billeder, videoer og andre multimedier kan virke som et kvalitets signal.

38. Antal interne links som peger på én side
Antallet af interne links som peger på én side på websteder, fortæller om vigtigheden af siden i forhold til andre sider på websteder.
Signalet overskygges dog af andre vigtigere signaler og er derfor ikke vigtigt.

39. Kvaliteten af interne links som peger på en side
Interne links fra autoritære sider på domænet har en stærkere virkning end sider med ingen eller lav PR.

40. Ugyldige links
Hvis der er for mange ugyldige links på en side, kan det tyde på en forladt eller forsømt side. Google bruger antallet af ugyldige links til at vurdere en sides kvalitet.

41. Læsevenlige hjemmesider
Der er ingen tvivl om at Google tjekker læsevenligheden på hjemmesiderne. Nogle mener at det vil hjælpe på rangeringen, andre mener det ikke har den store effekt.
Læs mere om virksomheders nedprioritering af SEO

42. Affilliate links
Affilliate links i sig selv, vil ikke skade din side, hvis du anvender nofollow på dem.

43. HTML-fejl / W3C validering:
Masser af HTML-fejl eller sjusket kodning kan være et tegn på et websted af dårlig kvalitet. Meget kontroversiel, tror mange indenfor SEO, at WC3 validering er et svagt kvalitets signal.
Google har udmeldt, at det ikke er et rankingsignal.